
Web Hoaxes, Counterfeit Sites,
and Other Spurious Information on

the Internet

Paul S. Piper

LipBalm Anonymous (www.kevdo.com/lipbalm) is an intriguing
site. It’s a twelve-step program for lip balm addicts, an idea so absurd
that it is obviously false … or is it? There are people who use lip balm
quite frequently until it has become a habit. There are also people who
believe that lip balm producers might have few qualms about covertly
adding habit-forming ingredients, such as those that might dry the lips,
to substances as innocuous as lip balm. Does it matter if it is a clinical
addiction or not? This site does an excellent job of mixing credible
information into a mix of probable paranoia and fantasy. When Kevin
Crossman, the site’s author, was contacted about the veracity of his site,
his written response was that he resented the accusation that his site was
categorized as misinformation. “Lip balm addiction is a REAL thing.
LOTS of people take our site seriously.” There you have it, straight
from the creator’s mouth. Is it legitimate? A hoax? A spoof? How do
you know? Read on. 

A Rough Taxonomy
The categories these sites fall into are counterfeit, malicious, product,

fictitious, parodies/spoofs/entertainment, hacks, and disinformation.
Another source of disinformation on the Web is mistakes. Anyone, from
the most senior editor of the most prestigious news organization to a stu-
dent putting up a class project, can make honest mistakes involving
everything from typos to accidental omissions. Due to the accidental
nature of these errors, they will not be dealt with here.

CHAPTER 1

1



A true counterfeit site is one that attempts to pass itself off as an
authentic site much as a counterfeit $20 bill attempts to enter the
economy as currency. The sites here mimic the look and feel of the
original or attempt to, in the case of the www.gatt.org site. Some
organizations have as part of their agenda the hosting of Web sites
that intentionally misguide information seekers and, within their free
speech rights to host information on the Net, disseminate information
that is often discriminatory or factually misleading. These sites are
categorized as malicious. Product sites are legitimate commercial
(.com) sites that slant their information toward selling a product. The
information on these sites, though not false, is often misleading and
needs to be taken for what it is—an advertisement. These sites
include medical and business sites, areas where misinformation can
have dangerous consequences. Fictitious sites are those that represent
something completely fabricated, such as a city that does not exist.
Parody/spoof sites are counterfeit sites that use humor to poke fun at
an original site, product, or organization. Even though their intention
may be political, they typically are not malicious, and their “misin-
formation” is fairly obvious. And hacked sites are sites that have been
modified by hackers for any number of reasons.

While misinformation is typically understood to mean “wrong”
information, a lot of Web content details issues of opinion rather than
fact. Information that we might consider overly biased or wrong may
prove useful to someone arguing against that agenda. For example, a
person who is against capital punishment might benefit greatly from
knowing how death penalty advocates think. Since many of the par-
ody and spoof sites on the Web are political, they often contain anti-
thetical information that might prove useful given the proper context.
There aren’t absolutes.

These categories are not airtight and often overlap. The martin
lutherking.org site, while in the counterfeit category, might be con-
sidered a malicious site; the Mankato, Minnesota, site is a spoof and
also a counterfeit site. Add to this mix an enormous array of opinions,
polemics, prophecies, and pundits, and it all adds up to a great con-
voluted complex of misinformation that needs to be deciphered. What
these sites all have in common is that they pass off information that
is questionable or misleading, to varying degrees, and they often do
it using the illusion of legitimacy. 

Counterfeit Web Sites
Counterfeit sites are the most troublesome of hoax Internet sites. The

Martin Luther King site just mentioned exemplifies a site pretending to
be something it is not, a Trojan horse so to speak. Counterfeit sites dis-
guise themselves as legitimate sites for the purpose of disseminating

2 Web of Deception



misinformation. They are not always attempts at humor or spoof, and
even when humorous, they are often misconstrued. The intentions of
counterfeit sites are as varied as the sites themselves but can be roughly
divided into several categories: political, for fun, or instructional. 

The martinlutherking.org site is a particularly troubling example of
deceptive data, while pretending to be, on the surface, an “official”
Dr. Martin Luther King, Jr., site. The home page as of March 2002
depicts a photograph of King with an unflattering quote from
Newsweek 1998, and links titled “Truth About King,” “Jews and Civil
Rights,” “Historical Writings,” “Death of the Dream,” “The King
Holiday,” and “Suggested Books.”  Underlying these areas, however,
are other links to sites that are of questionable relationship to Dr.
King. These include instances of his supposed plagiarism, to David
Duke online, and to a speech by Jesse Helms that supposedly con-
nects King to the Communist party. One that is particularly disturb-
ing gives a description of Martin Luther King, the night before he was
shot, partying with three white women, one of whom (it claims) he
beat up. The counterfeit Martin Luther King site seems specifically
targeted toward student research. (Prior to March 2001, this site was
less obvious in its slant, featuring a home page with a family photo,
although the underlying links and pages were similar in content. The
original page is still available for viewing in the Google Archives.
Search the URL “martinlutherking.org” and choose the archive
option.) A number of alerts appeared on library and educational
LISTSERVs and warned teachers and educators of the existence of
the site and the identity of the sponsor. 

Two top page clues belie the true intention of this site. The e-mail
link displays a link to vincent.breeding@stormfront.org. The home
page for Stormfront, the site’s sponsor, claims to be a resource for
White nationalists, “those courageous white men and women fighting
to preserve their white western culture.” The link to the Web design
by Candidus Productions brings up a page that states, “Welcome to
the Candidus Productions Web site! We provide various Web appli-
cations for pro-White people online.” But most visitors do not nor-
mally click e-mail and Web design links. Even the underlying pages,
although obviously advocating White power (the recommended
books include My Awakening by David Duke), can easily fool less
sophisticated Web users because the information is presented in a
“factual” manner, cites “government documents,” and the design is
polished and appears sympathetic to King. 

One of the first counterfeit sites to draw attention was the
www.makah.org (no longer extant) site that appeared during the
controversy over the Makah Tribe’s harvest of gray whales. The
Makah’s official tribal page is www.makah.com. 

Web Hoaxes, Counterfeit Sites, and Other Spurious Information ... 3



The Makahs, a Washington coastal tribe, had won federal appeals
to harvest a few gray whales in an attempt to resurrect tribal tradition.
They immediately came under attack by environmental and animal
rights organizations. One of these protest groups created a Web site
that mimicked the authentic tribal site. Behind its look-alike home
page, however, the counterfeit site contained anti-whaling information
and called the Makahs murderers. The Makah whaling issue attracted
national press, and the counterfeit site began getting many hits from
surfers, who assumed that .org was the real domain for the tribe. 

Once behind the site, there was no attempt to disguise the bias of
the information, and the third-person personal pronouns and verbal
attacks clued the reader immediately to the site’s agenda. However,
on the Web, getting someone to the message is a primary achieve-
ment. The fake Makah site is now gone, the official site still exists,
and the Makahs still harvest gray whales. Elaine Cubbins of the
University of Arizona Library has created an insightful and thorough
guide to evaluating Native American Web sites (see www.u.arizona.
edu/~ecubbins/webcrit.html). She notes that potential for tribal mis-
representation arises when an individual tribal member or faction
within the tribe creates a site and claims it is representative, or when
a site is counterfeited. Dawn Jackson, a spokeswoman for the Native
American Communications Council (NACC), which seeks to be a
watchdog for disinformation on this subject, stated (Newsbytes,
February 3, 1995), “The anonymity of online services allows for
unscrupulous individuals to present disinformation on Native cul-
tures and beliefs to serve their own personal agenda.”

The spate of anti-World Trade Organization (WTO) protests in
Seattle, in November 1999, launched the creation of another highly
sophisticated, and extensive, counterfeit Web site that claims to be the
home page of the WTO (www.gatt.org). (The official WTO site is
www.wto.org.) While this site features underlying anti-WTO infor-
mation and uses the names of popular radical celebrities (Andrei
Codrescu, the Romanian author and commentator on National Public
Radio, is listed as the fiscal manager of the Media Fund), these are
largely inside jokes. It is a detailed and sophisticated site. 

In a press release by the WTO (www.wto.org/english/news_e/
pres99_e/pr151_e.htm), Director General Mike Moore stated that
counterfeit Web sites created confusion for the public looking for
legitimate information. And he is obviously right. According to the
New York Times (January 7, 2001), a trade group in Salzburg, Austria,
the Center for International Legal Studies, thought the page was the
official WTO site and requested Mike Moore, via e-mail, to address
their conference. The site’s sponsors were only too happy to oblige,
sending a Dr. Bichlbauer as their representative to the conference. His
presentation, which claimed among other things that Americans

4 Web of Deception



would be better off auctioning their votes in the presidential election
to the highest bidder, offended many attendees. The fracas continued,
with the phony Dr. Bichlbauer supposedly hit in the face with a pie
and, upon returning to the states, hospitalized due to a “biological
agent” that was present in the pie. Dr. Bichlbauer’s death was
announced via e-mail several days later, eliciting the first recognition
from the legal center that the entire thing had been a hoax. It doesn’t
end here, however, as a representative for the site’s organizers claims
that an invitation to a textile conference in Finland will lead to the
successor of Dr. Bichlbauer attending. 

The Ed Report (www.edreport.com) is a bogus government report
that was created by two creative writers, William Gillespie and Nick
Montfort. The site is deliberately blasé enough to be mistaken for
bureaucratic, and is broken into segments that sound legit: Letter
from the National Security Council, Charter of the Ed Commission,
Summary of Findings, Latest Press Release. Named after James Ed,
a fictitious 28-year veteran of the National Security Agency, the
authors were inspired to create this site after the mass attention given
to the Starr Report that, according to CNN, triggered the heaviest
Internet traffic until that date. (The Starr Report of September 1999
detailed alleged misdeeds by President Clinton.) The Ed Commission
was supposedly chartered to investigate the recruitment of civilian
contractors for use in short-term roles during covert operations. The
text of the actual report is subtle but hilarious. It is difficult to tell this
site is a hoax until one clicks on Latest Press Release, which mentions
that it won an award for New Media Writing. One of the judges,
Shelley Jackson, comments that the Ed Report is “a cunning piece of
mimicry that manages to maintain an almost chinkless front of offi-
cialese while telling a funny, surreal, even touching story. Purporting
to be a report on an ill-fated attempt by the CIA to employ civilians
(including Bruce Springsteen) with a gift for ancient languages as
code-talkers on a secret narcotics mission and complete with docu-
mentary trimmings, it patches into the dynamics of rumor and urban
myth to run its operation in the gray area between fact and fiction—
a project perfectly suited to the Web, where gray areas abound.”

Checking to see who registered a site (e.g., using register.com) is
one way to determine validity, but even this approach can be tricky.
For example, makah.org is registered to the Makah Nation in
Vancouver, Canada, while makah.com is registered to the Makah
Tribal Council, Neah Bay, Washington. Only further checking
reveals that the tribe headquarters is located in Neah Bay,
Washington, and the Canadian address is a front. The martinlutherking.
org site is registered to Stormfront; the gatt.org site is registered to
Prince & Associates Inc., Washington, DC, with an administrative con-

Web Hoaxes, Counterfeit Sites, and Other Spurious Information ... 5



tact of jonathan@KILLYOURTV.COM. An educated guess gives this
one away.

Suspicious Web Sites
Collections of photographs of lynchings, and other collections of

material that some people call “hate sites,” are too numerous and
extensive to include here. Some of them are notorious for misinfor-
mation because they are couched in quasi-academic discourse, and
are subtle or dishonest about their intentions. Others speak with
seeming authority claiming that certain historically proven events did
not take place at all. The Institute for Historical Review (http://ihr.
org) is one example of that kind of site. A self-proclaimed nonideo-
logical, nonreligious, and nonpolitical organization, this site propa-
gates one of the most deceitful and brutal myths around—that the
mid-20th century European Holocaust didn’t occur. While the site
touts the number of Ph.D.s it has on its staff, claims it maintains high
standards in the pursuit of exactitude in history, and is “sincere, bal-
anced, objective, and devoid of polemics,” a skeptic may question
this. Certainly the statements made on this site, and others linked to
it, such as “Auschwitz Myths and Facts” and the “Problem of the Gas
Chambers,” run counter to most of the historical literature and con-
tain (at least) subtle anti-Semitism. 

Then there’s Kennewick Man. In 1996, two students discovered the
remains of a 9,300-year-old skeleton on the shores of the Columbia
River in Kennewick, Washington. The remains were thought by some
scientists to be Caucasoid, a term referring to peoples who originally
inhabited Europe, North Africa, and the Near East. The Native
Americans of Washington State, however, using a law from 1990 pro-
tecting Indian graves found on federal land, claimed the skeleton as an
ancestor and demanded it be handed over to them for Native American
burial. A federal government agency involved agreed, and placed the
remains in safe storage until the mandatory 30-day waiting period had
passed. Within days, eight anthropologists, including some from the
Smithsonian Institution, filed a lawsuit against the federal agency on
the grounds that the tribes had not proven “cultural affiliation.” It took
almost five years before this case went to trial in June 2001. These are
the facts about the skeleton. The Web sites, however, are not always
so straightforward. 

There are several sites devoted to this issue, but the one called The
Kennewick Man News site, registered to New Nation News in
Berkeley, California, (www.newnation.org/NNN-kennewick-
man.html) seems to have an agenda of White power. While the contro-
versial discussions over Kennewick Man’s racial origins are legitimate,
this site does not have the balance one would expect. In March 2001,

6 Web of Deception



a search for “Kennewick man” on HotBot and Google retrieved this
site within the first ten hits. This site is deceptive in that it includes a
number of press releases that question the skeleton’s origin, which
makes it seem like the staff writers for the various local newspapers
are agreeing with the site’s premise, which denies the aboriginal roots
of the Kennewick Man. However, the site goes far over that line and
claims that Europeans were the true first settlers in North America
and have true rights to the land, not Native American tribes. Aside
from the “Confederacy News” link on the first page, there are a num-
ber of other tip-offs as to where the true heart of this site lies. For
example, it posts the “results” of a survey question:  “What is the best
solution for racial problems?” The top six responses are as follows: 

• Break the USA into White, Hispanic, Black, Asian, and Other
Sections: 9 percent.

• Create a biological weapon that targets some races: 9 percent.

• Return to separate but equal solution of the 1950s South: 10
percent.

• Build an organization eventually able to ethnically cleanse
the USA: 15 percent.

• Create a Caucasian Homeland in part of the U.S. and secede:
16 percent.

• Abolish all laws forcing integration and minority prefer-
ences: 18 percent.

It doesn’t take a weatherman to know which way this wind blows.

News
A reputed Associated Press report stated that an anti-hunting group

(the Anti Hunting Happy Association) had outfitted more than 400
deer in Ohio with orange hunter’s vests in an attempt to make the
hunters think that whatever was wearing the vest was a human and
thus not shoot to kill. The story implicated sporting goods storeowner
Guy Lockey, who offered a reward for each vested deer brought in.
Even though hunting season had already ended, Guy Lockey didn’t
exist, and it is virtually impossible to live-trap deer and put vests on
them, the story made a Fox News Network report on January 7, 2002,
and was picked up by ESPN.com and the Wall Street Journal Online,
and various local newspapers. In fact, it wasn’t a real Associated
Press report at all, something that these news organizations could
have verified. This was a harmless spoof, but it shows how gullible

Web Hoaxes, Counterfeit Sites, and Other Spurious Information ... 7



even news professionals can be when they aren’t using critical eval-
uation skills.  

While some may treat the news with certain degrees of skepticism,
we as a nation depend on a free press to give us a dose of daily facts.
We rely on their filters and verification processes to weed out the
dubious (or at least label it as such) and blatantly false. That is why
an Internet hoax that is picked up and disseminated as fact by rep-
utable news sources should do more than raise an eyebrow. All media
are vulnerable to unverified facts, something Internet users need to
keep in mind when they evaluate news reports.  

Disinformation
Disinformation, according to the Oxford English Dictionary

(OED), came into use in 1954 and means “the dissemination of delib-
erately false information, especially when supplied by a government
or its agent to a foreign power or the media, with the intention of
influencing the policies or opinions of those who receive it.” In this
context, it is a subset of misinformation.

According to Reuters (January 5, 1997), the Police Chief of Dubai,
Dhahi Khalfan Tamim, stated to the Khaleej Times that Israel had
launched a disinformation campaign on the Internet. He further
claimed that Israel was falsely attempting to portray itself as a peace-
loving nation. Obviously, this official perceived the Web as not only
having the capability to disseminate disinformation, but to do so
effectively. 

Just as the war in Vietnam was the first television war, and the war
in the Persian Gulf in 1991 was the first live war, the NATO war with
Serbia over Kosovo was the first Internet war. James Napoli, in a
paper at Book Expo America (BEA) 2000 entitled Waging War
Digitally: The Case of Kosovo, stated that the “Internet, like the so-
called legacy media, was used by warring parties in traditional ways
to propel a barrage of propaganda to win the global public to their
perspective.” 

The Washington Post (January 25, 2000) detailed the propaganda
war Russia had been fighting in Chechnya and how the Web was one
of the primary media for dissemination. From false field reports to
exaggerated data, information that supported a particular point of view
was hosted on an array of Web sites belonging to the various players.
Chechen fighters, often isolated from traditional news media, used a
Web site as their platform to communicate with the outside world.
When they claimed that documents posted on that site were secret
Russian documents, the Russians retorted that the documents had been
altered from the originals or forged. NATO put its spin on events,

8 Web of Deception



Serbia responded with theirs, and private sites sympathetic to the
Serbs, NATO, or the Albanian Kosovars appeared all over the world.

The efforts to sabotage the use of Internet communication acceler-
ated into the creation of a group of Serbian hackers called “Black
Hand” who sought to destroy Albanian and Croatian Web sites.
Croatian hackers retaliated and brought down the server that hosted
the pages of the Serbian National University Library (Press Now,
October 5, 1999). Online attacks from presumed Serbian saboteurs
also corrupted the NATO site, and pro-Serb Russian hackers were
suspected in the temporary shut down of the White House site,
attacks on NATO’s servers, and the U.S. Navy’s servers. NATO’s
Webmaster, Baul Magis, claimed there would be no in-kind retalia-
tion (MSNBC, April 1, 1999, April 6, 1999).  

According to the Israeli government, a number of Israeli Web sites
voicing their government’s perspective on the conflict with the
Palestinians in the fall of 2000 were jammed with fake traffic by
Islamic groups abroad, causing them to crash. The sites targeted were
the Prime Minister’s Office, the Foreign Ministry, and several army
sites, with some of these down for as long as two days. In a separate
attack, the Web site of the Knesset, Israel’s Parliament, was hacked
and files were tampered with and modified. This war continues. On
the day that Ariel Sharon took office as Prime Minister in Israel,
“hackers, in a growing cyberwar, sent visitors seeking the Hamas
Web site to a pornography site” (Wall Street Journal, March 7, 2001).
It is not clear who is responsible for any of these malicious hacks. 

September 11, 2001
The aftermath of the September 11th attacks on the World Trade

Center and the Pentagon has spawned enough real dangers without
Internet hoaxes adding to the chaos, but unfortunately the hoaxes and
misleading sites were up and running quickly. The predominant form
these took were e-mail hoaxes, which are easy to create, bulk-mailed,
and in times of crisis and extreme sorrow or shock, can dupe even the
critically minded. Among the first of these were charity scams. (For
more on this subject, read Chapter 5: Brother Have You Got A Dime?
Charity Scams on the Web.) 

Charity scams follow any disaster and prey on innocent, grieving
people. They are as insidious in intention as the attacks themselves.
They began within 24 hours, according to the Coalition Against
Unsolicited Commercial Email (www.cauce.org/pressreleases) and
SpamCon Foundation (http://law.spamcon.org). The fraudulent 
e-mail messages claimed to be part of a relief or survivor fund, and
asked for donations to help those in need. 

Web Hoaxes, Counterfeit Sites, and Other Spurious Information ... 9



To avoid these scams, the recommendations for potential donors
are as follows:

• Go directly to the Web site of the organization you want to
donate to. 

• If you don’t know the organization or the person who
solicited you, stay away from it.

• Keep in mind that, generally, no legitimate relief organization
solicits for donations through bulk e-mail. 

• If you do click on any link to make a donation, examine the
URL shown in the browser to make sure you are still where
you think you are.

Perhaps second to the scams in maliciousness are e-mail messages
that capitalized on the post-traumatic panic and sought to stir up more
of it. The most notable of these was the “Halloween Attack” e-mail,
which basically stated that a friend of a friend had been dating a man
from Afghanistan who left her shortly before the attacks. Being a lov-
ing terrorist, however, he sent her a letter warning her not to take
commercial airliners on September 11th, and to stay out of malls on
Halloween. The FBI investigated the e-mail and concluded that the
information was “not credible.”

Other e-mail hoaxes involved allegedly phony disaster predictions,
most notably via astrology, numerology, and a fake Nostradamus pre-
diction. This particular one was easily debunked within a day of its
posting as it was dated over 100 years after he had lived. There will
always be susceptible people who will believe these hoaxes, but the
rest of us should suspect the commonly nebulous language of predic-
tions and post-event verification, i.e., “See, I said something big
would happen this fall.”

A number of fake photographs hit the Internet immediately after
the disaster as well. One popular one shows “the devil’s face” in the
smoke of the towers’ collapse. Another, supposedly shot from the
observation deck at the top of the World Trade Center, shows a plane
flying into the second tower. Clearly bogus, since the observation
deck didn’t open each day until after the time of the attacks. Can
everybody say Photoshop?

There are three excellent resources for tracking hoaxes and misin-
formation following the 9/11 attacks: The Committee for the
Scientific Investigation of the Paranormal CSICOP (www.csicop.org/
hoaxwatch), The Central Iowa Skeptics (www.dangerousideas.net/
infowatch.asp), and SNOPES (www.snopes2.com). Their informa-
tion is credible, well researched, and timely.

10 Web of Deception



Subject-Specific Misinformation
While many degrees of misinformation exist on the Web, from

deliberate to accidental, serious to comic, and obvious to subtle, the
consequences are perhaps nowhere as severe as in the areas of health
and business. Erroneous health information can quite simply lead to
serious injury and even death. Bad business information can result in
financial ruin. Those subjects are addressed at length in full chapters
in this book. 

Science and Health Information
Health information is perhaps among the most problematic of all

information on the Web. Teenagers and the elderly are most suscepti-
ble to misinformation in this area, and more seniors are getting
online, capitalizing on what they see as a plethora of health informa-
tion, particularly with regard to drugs, disease symptoms, cures, alter-
natives, and so forth. The Web site Senior Focus Radio runs an article
(as of February 2002) claiming that a “recent” survey of seniors indi-
cated “their biggest concern about cancer information on the Internet
was misinformation” (www.seniorfocusradio.com/cancerinformation.
html). An example of such misinformation is a site that claims at the
top of its page: “There is no cure for the common cold. There is a very
simple CURE for cancer” (www.ioa.com/~dragonfly/news/kelley.
html). A number of sites like this can be retrieved by anyone search-
ing “cancer and cure” or “cure for cancer” on an Internet search
engine. And although some highly respectable and authoritative med-
ical Web sites have emerged, medical misinformation is more acces-
sible today than it has ever been. 

The AIDS Myth Site (www.virusmyth.com/aids/index.htm), regis-
tered to the Institute for Investigative Medicine, Netherlands, is an
example of information that represents an extreme minority view but
is not necessarily malicious. Citing a number of prominent scientists,
including Kary Mullis, Nobel Prize winner for Chemistry, the site
claims that there is no proof that the HIV virus causes AIDS, that
AIDS is not sexually transmitted, and that people die because they are
poisoned to death by anti-viral drugs. In addition, the site claims that
its views are victimized by censorship. 

The Group for the Scientific Reappraisal of the HIV-AIDS
Hypothesis, the organization apparently behind much of the site,
came into existence as a group of signatories to an open letter to the
scientific community (dated June 6, 1991) submitted to Nature,
Science, The Lancet, and The New England Journal of Medicine. All
refused to publish it. In 1996, the group finally got a letter published
in Science.

Web Hoaxes, Counterfeit Sites, and Other Spurious Information ... 11



The site is over 500 pages long and represents a mammoth effort to
argue their claims. Because of its “authority,” a site like this could rep-
resent a source of dubious and potentially destructive information, or it
could represent a rare doorway into another legitimate but unpopular
perspective. This type of source could be dangerous to inexperienced
researchers who do not compare this information to the mainstream
medical literature or who do not understand that the information pre-
sented represents a minority view of the subject. This is an excellent
example of how there is no easy “right” answer, and it is important to
research all sides of an issue before one makes a decision. 

The Global Warming Information Page (www.globalwarming.org)
is an anti-global warming site that is not upfront about its position. One
of the more deceptive practices is the statement near the top of the
page: “Need Information for a research project? Check out our Student
Research Page [hyperlinked] to help you quickly find the information
you need.”  Many students will read no further and go directly to this
area of the site. Here they will encounter information, including a
handy “Synopsis of the Issue” that denies global warming is occurring.
Global warming is obviously a complex issue, and the jury is still out,
but this site is definitely a case of research entrapment. 

Some unusual health-related hypotheses have been spread on the
Internet. Antiperspirants cause breast cancer. Cooking in aluminum
pans causes Alzheimer’s disease. Costa Rican bananas carry flesh-
eating bacteria. These and similar unusual scientific hypotheses can
be checked at reliable public health sites, such as The Centers for
Disease Control and Prevention (CDC) (www.cdc.gov), Quackwatch
(www.quackwatch.com), or the sites listed at the end of this chapter.
While you may think these are quackery, remember that Galileo was
imprisoned for life for refusing to renounce the theory that the Earth
and planets orbit the sun. 

Business
The volatility of markets can undermine anyone’s faith in the

rationality of our economy, and nowhere is volatility more obvious
than on the Internet.

In April of 1999, a counterfeit Web site of Bloomberg.com, a news
service, touted a U.S. $1.35 billion acquisition of PairGain
Technologies of California by ECI Telecom of Israel. The ruse sent
PairGain shares soaring 31 percent on April 7, but the stock fell back
to Earth after the story proved false. The frenzy started when a finan-
cial discussion page on Yahoo! included a link to the fraudulent Web
site. For further information see WiredNews (www.wired.com/news/
business/0,1367,19094,00.html). More on that in Chapter 3. 

12 Web of Deception



It used to be that a dissatisfied customer would yell at the clerk
through an “Exchanges” window, but the Web has amped up that sce-
nario considerably. In 1997, millions of Internet users received what
was apparently unsolicited e-mail from Samsung Electronics, and
thousands of recipients responded with angry e-mails of their own,
protesting what they thought was corporate spamming. Those who
protested received a follow-up e-mail, apparently from Samsung’s
legal department accusing them of illegal acts and suspected Internet
terrorism. In response to this threatening e-mail, Samsung received
up to 10,000 angry e-mails a day. The company estimated that dam-
age control for the incident extended into millions of dollars. As you
might have guessed, neither of the offending messages had originated
with Samsung Electronics. They were apparently the output of one
upset customer (Management Review, Jul/Aug 1998).

The majority of attacks on corporate Web sites is by disgruntled
employees or customers or the politically motivated. Tommy Hilfiger,
McDonald’s, and other corporations have been victims of politically ori-
ented Web attacks aimed at costing them business. And in the case of the
infamous K-Mart Sucks page (www.concentric.net/~rodf/mart.htm) put
up by Rod Fournier, K-Mart’s original Web designer, K-Mart recognized
that the content was either true or opinion, but threatened him legally for
his use of the K-Mart logo. He changed the logo and his page to the Mart
Sucks. You can read his side of the story at the site. 

To counteract the rash of business and investment misinformation
on the Internet the Securities and Exchange Commission (SEC) has set
up what it calls a “Cyberforce” to surf the Internet for suspicious sites
and postings, particularly those pointed out by investor complaints. By
mid-2001, the SEC had received and responded to over 100,000 com-
plaints and questions. The SEC page (www.sec.gov/investor/pubs/
cyberfraud.htm) has sound information on avoiding a number of
Internet scams. More on that in Chapter 6.

Fictitious Sites
While all the above sites employ some degree of fiction, the sites

categorized as fictitious are not primarily humorous in intent and are
not true parodies.

The Ruritania (a fictitious country) home page (www.homepages.
udayton.edu/~ahern/rurindx.htm) is an ambitious project hosted by
the Political Science department of the University of Dayton and used
in various classes. The site is a composite of various simulations and
games developed by social scientists over the past 20+ years.
Ruritania is a medium-sized country of approximately 4 million peo-
ple located in Scandinavia between Sweden and Norway, and the site
details its history, demographics, political system, and culture. The

Web Hoaxes, Counterfeit Sites, and Other Spurious Information ... 13



URL and references to simulation will give this site away immedi-
ately to sophisticated researchers, but junior high school students
might not be so fortunate as to know how to evaluate them. Actually,
Ruritania was a mythical kingdom with a Central American feel cre-
ated by Anthony Hope in his Prisoner of Zenda and Rupert of
Hentzau novels. During the process of publishing this book, this page
was taken down. You can still see it by visiting www.archive.org and
submitting the URL above. This service works for many URLs that
are no longer extant.

The New Hartford, Minnesota, home page (www.lme.mnsu.edu/
newhartford/newhtfd.html), unlike its twin sister Mankato, Minne-
sota (what is it about Minnesota?), is not obviously a fake site. The
biggest clue is in the URL that points to an academic server. Since
one usually has faith in the veracity of an academic site (.edu), it
becomes a subtle clue for some users that the domain is not govern-
mental (.gov). Missing this clue, however, one would need to consult
an atlas to ascertain it is a fictitious town.

Parodies and Spoofs
While sites that seriously counterfeit a legitimate organization’s

home page are relatively rare, there are a huge number of sites that
parody or spoof persons, companies, and organizations. The differ-
ence between parody (a satirical imitation) and spoof (a light parody)
is slight and a matter of degree, so I lump these two categories
together. Because the satire is fairly obvious, there should be little
occasion to mistake its content for truth. Many times you can figure
this out by the name. Parody sites are often political and typically
employ humor to get their message across. They can often be
extremely useful to researchers looking for antithetical or alternative
information. Unfortunately, people often seem more gullible with
Web information and check their common sense at the door.

These sites can cause particular problems when underlying pages
that are retrieved by a search engine appear as discrete bits of infor-
mation divorced from the site as a whole. Many stories exist about
“news” from The Onion (www.theonion.com) being used and cited in
academic research. The probable cause, aside from sloppy work, is
the appearance of an Onion story in a list of hits without reference to
its home site.

A good directory of these sites has been compiled by the Open
Directory Project (http://dmoz.org/Recreation/Humor/Computer/
Internet/Parodies).

The White House, as one might suspect, is a convenient target.
Several sites have counterfeited it: www.whitehouse.com (a porn site),
www.whitehouse.org (a scandalous site), and www.whitehouse.net (a

14 Web of Deception



comic look at White House antics). These sites also capitalize on
domain name appropriation. The whitehouse.net site features viewer’s
feedback, much of it serious. One woman thought it disrespectful to
paint the White House pink. The real White House home page is, of
course, www.whitehouse.gov.

A number of fake George W. Bush sites have arisen and gotten
some publicity. One extant site, the George W. Bush Campaign
Headquarters (www.bushcampaignhq.com), was a spoof that admit-
ted in its top-of-the-page introduction “For those of you who are new,
a word of caution: this is not the real, official George W. Bush
Election Committee’s site.”  Another counterfeit site (www.gwbush.
com) was attacked by Bush as malicious. His campaign filed a com-
plaint with the Federal Election Commission (FEC), which delivered
a cease-and-desist order demanding the parody material be killed. “It
is filled with libelous and untrue statements whose aim is to damage
Governor Bush in his effort ‘for President’ in the upcoming elec-
tion,” a copy of the FEC complaint reads. The parody site received
6,451,466 hits during the first 25 days of May 1999, thanks in part
to the story’s front-page treatment by the New York Times online edi-
tion. Meanwhile, the real George W. Bush Web site received only
about 30,000 hits that May, according to Bush spokeswoman Mindy
Tucker (ABCNEWS online). The authentic George Bush site is www.
georgewbush.com.

Nor were Al Gore (www.algore-2000.org was taken down after the
election) or Steve Forbes (www.cais.net/aschnedr/forbes.htm)
immune. And, while a bit off the subject, check out the design of the
Bill Gates for President page (www.billgates2000.net/intro.html).
Domain grabbing and squatting have accounted for enormous traffic
to a number of counterfeit sites.

Another popular parody site is the Mankato, Minnesota, page
(lme.mankato.msus.edu/mankato/mankato.html), a site that depicts
Mankato, Minnesota, as a tropical paradise and is described in detail
by LaJean Humphries (Searcher, May 2000). Don Descy, who
teaches instructional media and technology courses, including Web
evaluation, at Mankato State University, created the Mankato site.
One would be hard-pressed to see how this site could fool anyone, yet
the reaction, printed on the site, by Maureen Gustafson, President/
CEO of the Mankato Area Chamber & Convention Bureau is damn-
ing. She writes, “For some time, your project on the Internet has trou-
bled us. Though you claim it was done in the name of education many
are laughing at our community rather than with it. Our office has
received numerous inquiries on the fictitious information and it is
very embarrassing to have to explain it as nothing more than a
prank.” She has apparently told Don that people do show up in

Web Hoaxes, Counterfeit Sites, and Other Spurious Information ... 15



Mankato expecting palm trees. The real Mankato page is
www.ci.mankato. mn.us.

Products succumb to parodies quite regularly. Adbusters
(www.adbusters.org/spoofads), an advertising literacy organization,
has created a number of one-page spoofs on products including
Absolut Vodka, Obsession Cologne, and Prozac.

Hatchoo (www.hatchoo.com/parody/index.html), a parody of
Yahoo, has a brief directory of other spoof and parody sites, includ-
ing “Smart Cars,” “Benneton,” “Mercedes Renz,” and Sinatra prints
(and other life) on Mars.

We’ve all read about cloned sheep and frogs. We now assume sci-
ence has progressed so far and fast that much of what’s happening
behind the closed doors of labs we haven’t even read about yet. So
how about male pregnancy? www.malepregnancy.com is an
extremely creative and intriguing site that features Mr. Lee, the first
pregnant male. This is now possible we read. In-vitro fertilization
(IVF) techniques were used to induce an ectopic pregnancy by
implanting an embryo and placenta into the abdominal cavity just
under the peritoneum. Through a rigorous infusion of hormones, the
male body is stabilized to nourish the fetus. Birth is through caesar-
ian section. The site is the creation of two artists involved in social
critique, Virgil Wong and Lee Mingwei. 

With entirely different intentions, the University of Santa Anita
(fictitious) AIDS FACTS page (http://147.129.1.10/library/research/
AIDSFACTS.htm) was created by John Henderson of the Ithaca
College Library for the purpose of Web evaluation. It lists a number
of bogus AIDS “facts” attributed to, and even citing, organizations
like the CDC and Johns Hopkins. Although  these facts seem false to
most of us (“New evidence from John Hopkins: Married women can
reduce their risk from AIDS by 73.8 percent if they do not share their
toothbrushes with their husbands”). There is a disclaimer at the bot-
tom of the page (“The ‘facts’ on this page are intended to be outra-
geous and obviously bogus, because I don’t want someone stumbling
onto the site to mistake them for true facts.”), but more naive users,
or users who know nothing about AIDS/HIV and who don’t bother
reading thoroughly, may take these jokes as fact. It is the parody of
seriousness that qualifies this as deceptive. 

Clones-R-Us (www.d-b.net/dti), hosted by Dream Technologies
International, claims to be the first and largest reproductive cloning
provider. “We maintain fully owned labs in Costa Rica, Liberia, and
Vanuatu, as well as an extensive roster of qualified surrogate birthing
candidates.” While elaborate, the site states in the “About Us” sec-
tion, “As you’ve hopefully realized, this site is a spoof site, which
simulates one possible ramification from advances in cloning sci-
ence. It is hoped that this site will stimulate thought on the pros and

16 Web of Deception



cons of reproductive cloning—and hopefully also foster some dis-
cussion.” For some great laughs, check out the price list.

The infamous article “Feline Reactions to Bearded Men,” (the
product of a site, www.improb.com, which also publishes the par-
tially online journal The Annals of Improbable Research) is a great
parody of an academic research article. A similar example is the
equally infamous “report” on California’s Velcro Crop (http://home.
inreach.com/kumbach/velcro.html). Obviously, a traditionally for-
matted Web article that was not so over-the-top could easily be per-
ceived as credible. Then again, some people may actually think that
velcro is an agricultural product and not synthetic and may try to use
the data with less than fulfilling results. 

The employees of FunnyCrap.com (www.funnycrap.com/fake)
actually create fake Web sites for a living, or they do it while they’re
supposed to be working. Their current list includes: God’s Home
page, Da Mafia’s Home page, Boris Yeltsin’s Super Fansite, and the
Chris Cam (a spoof of Webcams). 

Entertainment
Even the entertainment industry has been experiencing a rash of

Internet misinformation, largely involving counterfeit stories, scripts,
plot exposés, and show endings. It’s hard to see most of these as any-
thing but practical jokes, but they are troubling to the producers who
often produce red herrings and alternate endings for shows they feel
will generate hoaxes. The fan infatuation with a show like The X-
Files fuels counterfeits. A search on Google for X-Files plots deliv-
ered 4,820 hits. Hoaxes are not the only problem, and the X-Files
producers have witnessed entire authentic scripts of future episodes
turn up on the Internet while the segment was still under production.

Rick Berman, producer of the eighth and ninth Star Trek films put
an interesting spin on Internet plot and script hoaxes when he
claimed them beneficial since there will be eight bogus scripts for
every real one and fans can’t tell which is authentic (Los Angeles
Times, Mar 16, 1998).

News Groups—LISTSERV and UseNet 
As a matter of course, one should seek a second opinion to any

information found on UseNet groups, chat groups, or LISTSERVs.
This is perhaps less true for moderated lists, but still the danger of
misinformation is prevalent. Several common techniques that have
been used in the past to trick readers are impersonation of a person or
status (how hard is it after all to add Ph.D. or MD after your name on

Web Hoaxes, Counterfeit Sites, and Other Spurious Information ... 17



a UseNet posting?) and the planned leak, usually regarding business
or health information. 

A truly dangerous deception on the Web, particularly for children,
is that of the sexual predator who pretends to be a child himself. This
predator typically strikes up an online friendship with the victim,
then arranges a meeting. For the first six months of their AOL chat-
room romance, Katie Tarbox thought her cyber-soulmate was just a
sweet and understanding 23-year-old Californian named “Mark.” He
turned out to be 41-year-old Frank Kufrovich. “He cared about me,”
she writes in her memoir about the experience, Katie.com, “he lis-
tened to my feelings and he always supported me with encourage-
ment and advice.”

Hacks
There is one final category of misinformation that we should prob-

ably mention, although instances are usually ephemeral and obvi-
ous—hacks. When a Web site is hacked, the content of the site is
altered. Many hacked sites are simply tagged with a slogan or state-
ment “This site hacked by …”  Hackers often want to brag and leave
identity clues for other hackers. Hacked sites are usually corrected
immediately, although some hacks will require the site being taken
down and rebuilt, which can take a few days. There are groups that
specialize in political hacks, including some that target only White
power sites. An incredibly extensive archive (1996–present) of hacked
sites exists at 2600.com’s site (www.2600.com/hacked_pages). 

Web hijacks are URL redirects to unwanted sites. A user will click
on a familiar URL only to be taken to an unwanted site. Since expo-
sure on the Web is paramount, redirecting from a well-known site can
result in millions of hits before the redirect is fixed, exposing millions
of people to unwanted information or ads. 

One Person Gathers What 
Another Person Spills

Many researchers think that information on the Web is suspect and
not nearly as credible as that appearing in print sources. Hoax sites
don’t do much to alleviate this mindset, but one person’s misinfor-
mation can be another person’s gold mine. Hoax sites offer a number
of possibilities, some of which have already been mentioned. Many
such sites offer alternative perspectives to topics that have an almost
hegemonic truth. Even so-called hate sites can provide useful infor-
mation in bringing to light material that is typically censored from

18 Web of Deception



most public discourse. Only a truly free society can allow free
exchange of ideas regardless of how reprehensible they might seem.

Hoax sites offer “teaching moments,” and a number of them have
been created for this very reason. For example, the University of
Santa Anita Aids Facts; Mankato, Minnesota; malepregnancy.com;
and Clones-R-Us. The best of them make us question why we believe
some things and not others, providing a self-examination of how we
view the world if we are going to analyze information. I found that
the Lip Balm and AIDS myth sites had this effect on me. 

By learning how to deconstruct hoax sites we become empowered,
and we can share this knowledge. One example of this is broadcast-
ing who is behind a counterfeit site. Finally, some of them are
absolutely hilarious. But beware, you might find yourself addicted to
them for your daily giggle.

While Web literacy demands intelligent Internet use, Web literacy
is not really qualitatively different than information literacy. All
information has bias and has to succumb to rigorous evaluation. This
was driven home to me when I worked for disaster relief and we
began exploring refugee statistics. The number of refugees crossing a
border was not the product of some simple count, any more than the
U.S. Census statistics are. It is the product of a complex set of vari-
ables. The statistics, which look hard and fast in black and white, are
really estimates but are accepted by many as truth. Even when read-
ing an article in the New England Journal of Medicine, it doesn’t hurt
to look again later on—there may be an article in JAMA: The Journal
of the American Medical Association the next month that refutes it.

Remember, while it is important to know what you’re getting,
hoaxes, parodies, and other misinformation are often of value to the
right person in the right context.

Web Hoaxes, Counterfeit Sites, and Other Spurious Information ... 19



Where to Go for Help

The following sites are dedicated to tracking Internet hoaxes: 

About’s UrbanLegends and Folklore (http://urbanlegends.
about.com/library/blhoax.htm) features an extensive directory
that uses these codes:

• Hoax = False, deliberately deceptive information, including
pranks & jokes

• UL = Urban Legend: a popularly believed narrative, most
likely false

• Rumor = Unsubstantiated information forwarded with gusto

• Junk = Flotsam and jetsam of the Net 

Don’t Spread That Hoax, one of the oldest and most reliable of the
hoax busters, features a directory as well as links to useful authorita-
tive resources (such as www.Thomas.gov for legislative information)
for checking information. However, it is not as comprehensive as one
might wish (www.nonprofit.net/hoax/default.htm). 

Scambusters, a comprehensive site that has been endorsed both by
Yahoo! and Forbes, among others, features an e-zine, mail group,
story of the month, directory of scams, tips to avoid scams, testimo-
nials, ways to stop spams, phony and real viruses, and much more.
The site is a bit difficult to navigate but well worth the look
(www.scambusters.org).

SNOPES, otherwise known as The San Fernando Valley Folklore
Society’s Urban Legend Pages is one of the largest collections of
urban legends and hoaxes on the Internet. The hoaxes and legends are
all coded with colored dots indicating true, false, undetermined, and
of indeterminate origin (www.snopes2.com).

The Computer Incident Advisory Capability (CIAC) of the U.S.
Department of Energy produces an updated list of hoaxes. Though
not an extensive list, it specializes in hoax Internet viruses and a
detailed and interesting history of hoaxes on the Internet (http://
hoaxbusters.ciac.org). 

While the National Fraud Center, a consumer’s center for fraud,
including Internet fraud, doesn’t have a list of fraud sites, it does give
overviews of techniques, industries, and demographics and includes
an online form for reporting suspected fraud. It has invaluable infor-
mation covering the most common Internet frauds: auctions (which
they currently list as the worst), business opportunities and franchises,
credit card safety, online credit repair, employment services, online

20 Web of Deception



magazine solicitations, online travel offers, pyramid schemes and ille-
gitimate multilevel marketing, scholarship scams, sweepstakes and
prize offers, and work at home offers (www.fraud.org/welmes.htm).

Web Hoaxes, Counterfeit Sites, and Other Spurious Information ... 21



Countermeasures

The spectrum of misinformation on the Net will continue to pro-
liferate unless the Internet is strictly regulated, which seems unlikely
if not impossible, not to mention undesirable. Adopting a critical
stance toward everything you read on the Web is the best protection
you can have against misinformation. 

1. Look for clues in the URL. Almost all sites have some bias
to the information posted, and though it may be slight and
one you agree with, it’s usually there. If you encounter a
URL with a slight deviation in the name, or there is a dot-
org when you expected a dot-com, stay on the alert. A [~]
“name” reflects a personal site and, as such, will represent
personal views only. 

2. On the site itself, look for comic or incendiary language,
lack of citation or authority, lack of currency, a particular
bias toward audience, or slant of information. 

3. Search smart. Use the advanced capabilities that a number
of search engines now provide, such as domain searching.
And use specialized search engines and directory services
or meta-sites with holdings selected by librarians or other
authorities in a field. 

4. Check suspicious domain names with an agency like 
register.com.

5. Use print sources for verification when needed.

6. Check underlying pages, top-level pages (if at an underly-
ing page), and suspicious links to verify what you get is the
real item. 

7. Regularly visit Web sites that post hoaxes. 

8. Realize that misinformation is often contextual and can 
possibly prove useful in some circumstances.

22 Web of Deception


